Za exkluzívny model Porsche 917K od Amalgamu zaplatíte vyše pol milióna. Jeho skutočný príbeh však fascinuje rovnako ako cena zmenšeniny.
Zberateľstvo automobilových modelov sa môže poriadne predražiť. A keď sa rozhodnete venovať naozaj kvalitným a vzácnym zmenšeninám slávnych áut, vie až prekvapiť, aké drahé to môže byť. Jedným z najlepších výrobcov na svetovom trhu je aj značka Amalgam Collection, ktorá nás pravidelne fascinuje až neuveriteľne vernými replikami ikonických áut, ktoré na oficiálnych fotografiách vyzerajú ako ich skutočné predlohy.
Solana sa zastavila na 160 USD. Vystrelí ju vidina nízkych sadzieb ešte vyššie?
Najnovším počinom od Amalgamu je legendárny Porsche 917K, nepochybne jeden z najslávnejších závodných špeciálov v motoristickom športe. Novinka pritom oslavuje veľkolepé víťazstvo skutočného vozidla v nezameniteľnom sfarbení olejárskej spoločnosti Gulf Oil so štartovným číslom 2 jazdcov Pedra Rodrígueza a Jackieho Olivera. V roku 1971 vyhral náročnú dvadsaťštyrihodinovku v americkej Daytone, kde takmer nedošiel do cieľa.
Porsche 917K tam zvíťazilo už pri svojej prvej účasti v roku 1970, keď obsadilo prvý aj druhý stupeň víťazov, a od nasledujúceho ročníka mali vodiči, konkurenti aj diváci veľké očakávania. Do závodu v roku 1971 štartovali celkom štyri vozidlá súkromných tímov s továrenskou podporou Porsche, a zatiaľ čo jeden z nich odpadol už v prvých hodinách súťaže, vozidlo so štartovným číslom 2 sa dralo do čela a ujalo sa vedenia.
Tri hodiny pred koncom pretekov mal fenomenálny náskok 342 kilometrov pred druhým Ferrari 512S s posádkou Tony Adamowicz/Ronnie Bucknum. Lenže v tej chvíli sa dvanásťvalcovému prototypu zasekla prevodovka v najvyššom piatom prevodovom stupni a musel k mechanikom. Vtedajšie pravidlá FIA však zakazovali výmenu, takže ju mechanici museli vybrať z vozidla, rozobrať, opraviť a vrátiť späť, pokiaľ chceli pokračovať v pretekoch.
Po neuveriteľných 92 minútach sa vrátil späť na trať na druhom mieste a s Pedrom Rodríguezom za volantom mu trvalo len 33 minút, aby došiel a predbehol vedúci Ferrari 512S. Krátka dažďová prehánka však porsche zahnala späť do boxov, ferrari sa znova ujalo vedenia, a keď sa Rodríguez vrátil na novej sade lepivých slickov, nakoniec porazil svojho súpera o celé jedno kolo. V tom čase išlo o najtesnejšie víťazstvo v histórii pretekov, počas ktorých toto Porsche 917K prešlo 4218 kilometrov priemernou rýchlosťou 175,7 km/h.
A práve teraz ho môžete mať u vás v obývačke alebo kancelárii, pretože Amalgam ho uvádza do predaja ako zmenšeninu v mierke 1:8 v špeciálnom špinavom variante v „pozávodnej úprave“. Takto vyzeralo, keď po dlhých 24 hodinách pretekov konečne prišlo do cieľa a získalo ďalšie zlato.
Amalgám ich vyrobí len 10 kusov a vývoj modelu mu zabral vyše 4000 hodín. Tým sa však veľké úsilie tvorcov nekončí, pretože výroba každého kúska vyrobeného podľa autentických fotografií trvá vyše 450 hodín. A rozhodne nebudú zadarmo, pretože oficiálna cena modelu je 25.810 amerických dolárov, teda približne 578 tisíc korún českých. Je teda oveľa drahšia ako než Volkswagen Golf, ktorá sa u nás aktuálne predáva so základnou cenou od 554.900 korún.