google.com, pub-7996868956865206, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Emisné limity pre rok 2025 výrazne sprísnia. Väčšina automobiliek s nimi bude mať problém

Emisné limity pre rok 2025 výrazne sprísnia. Väčšina automobiliek s nimi bude mať problém

Budúci rok sa emisný priemer v Európskej únii v porovnaní s týmto rokom zníži o 19 percent. Väčšine výrobcov hrozí, že kvôli nesplneniu kritérií budú musieť platiť vysoké pokuty.

Slabnúci predaj elektromobilov je pre automobilky problém. Jednak do ich vývoja dali desiatky miliárd eur, jednak práve lokálne bezemisné autá mali znížiť ich flotilové emisie. Limit v Európskej únii, za ktorého nesplnenie značky aktuálne platí, dosahuje 115,1 gramov CO2 na kilometer. Každý výrobca má však hranicu upravenú s ohľadom na svoje portfólio.

Za každý gram nad svoj limit značky platí pokutu 95 eur (zhruba 2382 Sk) krát počet registrovaných vozidiel v danom roku. U 100 tisíc áut teda čiastka dosahuje 9,5 milióna eur

Kontrolky v aute: Čo ktorý symbol znamená?

Od nasledujúceho roka sa pritom flotilový priemer zníži o výrazných 19 % na 93,6 gramov CO2 na kilometer (opäť sa jedná o všeobecné číslo, ktoré má inak každá automobilka vypočítané pre svoje potreby). Okrem Tesly s nulovým priemerom a čínskej skupiny Geely, kam zapadá okrem iného Volvo, Polestar, Smart či Lotus, takto nízke hodnoty ani zďaleka nedosahuje žiadna skupina či koncern.

Spoliehať sa na rastúci predaj elektromobilov v nasledujúcich rokoch navyše nemožno. Tento segment má v rámci registrácií za prvý tohtoročný polrok v Európe trhový podiel iba 12,5 %. Vlani to pritom za rovnaké obdobie bolo 12,9 percenta. Lepšie sa nedarí ani plug-in hybridom. Tie spadli z minuloročných 7,4 % na 6,9 %. S ohľadom na stále väčšie kapacity akumulátorov sa však očakáva výraznejší záujem o túto kategóriu.

Očakávané zníženie flotilového priemeru v roku 2025 navyše nie je také drastické, ako by sa mohlo zdať. V roku 2030 nás totiž čaká ešte vyšší pokles: z 96,3 na 49,5 g/km. Tento cieľ pritom bez vysokého podielu bezemisného pohonu žiadna z automobiliek nedosiahne.

Júnové voľby do Európskeho parlamentu našťastie priniesli nádej na zmiernenie týchto limitov a faktického zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi, ktorý je v pláne na rok 2035.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

error: Content is protected !!