Päť pravidiel pre jazdu v snehu

Päť pravidiel pre jazdu v snehu

Spoznajte základy jazdy na zasneženej ceste a zistite, čo robiť, aby ste aj uprostred kalamity dorazili šťastne do cieľa.

Celú krajinu čoskoro zasiahne snehová kalamita, ktorá na mnoho vodičov pôsobí ako strašiak a potom radšej vôbec nikam nevyráža. Lenže väčšina z nás jazdiť musí, či už do práce alebo napríklad k lekárovi, a neskúsení alebo naopak príliš sebavedomí vodiči potom spôsobujú nehody.

Pritom vrstva ubehnutého snehu na ceste by nemala byť chápaná ako prekážka alebo hrozba, ale ako výzva. Pri istej dávke opatrnosti a sebareflexie tak môžete aj s obyčajným autom bezpečne a pohodlne dôjsť na miesto určenia a dokonca si môžete jazdu na snehu aj užiť. Stačí sa držať nasledujúcich pokynov.

Rimac vylepšil Neveru. Má cez 2100 koní a menšiu batériu za veľký príplatok

1. Plynulosť je základ
Plynulá a jemná práca s volantom aj pedále by mala patriť k základným návykom každého vodiča. Suchý asfalt v kombinácii s modernými pneumatikami odpustí aj tie najhoršie zlozvyky a nedá vyniknúť, ako veľmi sa chybná pozícia za volantom a jeho držanie do ovládania auta prejavuje. Lenže na snehu potom všetky tieto vodičove nedostatky vyjdú na povrch a príliš kŕčovité alebo naopak ledabylé držanie volantu jednou rukou už potom nezachráni ani to najlepšie ESP či pohon všetkých kolies. Preto seďte uvoľnene, núťte sa pozerať ďaleko pred seba, a sústreďte sa na to, aby ste nezatínali svaly na predlaktí. Vyhnite sa prudkým pohybom. Schválne vyskúšajte toto: nájdite si rovný, široký úsek, kde vám nič nehrozí, a dupnite na brzdu, ako keď sa niečoho zľaknete. Okamžite začne kopať ABS, ale auto takmer nespomaľuje. A teraz to skúste druhýkrát s tým, že pedál zošliapnete plynulejšie, ale dôraznejšie – ako by pod ním bol balón, z ktorého chcete vytlačiť vzduch. Uvidíte, že aj na snehu týmto spôsobom docielite výrazné spomalenie a niekedy sa dokonca vôbec nezopne ABS, aj keď nakoniec tlačíte pedál do podlahy plnou silou. Práve plynulosť ovládania je dôvod, prečo niektorí vodiči dokážu aj na snehu jazdiť relatívne rýchlo, zatiaľ čo iné odmieta auto počúvať už v rýchlosti chôdze.

2. Predvídajte
Manévre na poslednú chvíľu sú na snehu vylúčené. Pamätajte, že na snehu sa brzdná dráha približne trikrát predlžuje. Plánujte svoje akcie a snažte sa ísť tak, aby ste vôbec nemuseli brzdiť. rozbehnúť a je jedno, či už máte predokolku, zadokolku alebo štvorkolku.

Zákruty si jazdite vždy od vonkajšej strany, ale na svojej polovici cesty, a pokiaľ do nich nevidíte, zvoľte len takú rýchlosť, ako by zákruta mala pokračovať ostro za roh. Čítajte povrch cesty – na upravenej diaľnici nie je nutné ísť krokom, adekvátne rozostupy (pamätajte na pravidlo „dvoch sekúnd“, na snehu ale radšej dlhšie) sú v tomto prípade oveľa dôležitejšie ako samotná rýchlosť jazdy.

Viete správne brzdiť? Tieto tipy z vás urobia majstra za volantom

3. Nechajte priestor ostatným
Odhrnutý sneh na okrajoch zužuje jazdnú dráhu, takže z inokedy širokej dopravnej tepny sa razom stane úzka okreska. Niektorí vodiči pre istotu jazdia prostriedkom, ako keby cesta v tom okamihu patrila len im. Často sú tak v snehu vyjazdené len tri stopy, pričom o tú prostrednú sa delia autá v oboch protibežných pruhoch. Pokiaľ budete zverepe pokračovať v jazde vyjazdenou stopou, aj keď proti vám ide iné auto, donútite jeho vodiča k riskantnému spomaleniu a vjazdu hlboko do snehu na kraji cesty. Správajte sa ohľaduplne, včas uberte plyn a zájdite ku kraju – nemáte o nič väčšie právo plynulej jazdy ako ten, kto ide proti vám!

4. Rozumejte svojej technike
ESP je na nezaplatenie, pokiaľ v zákrute prudko šliapnete na plyn alebo trhnete volantom viac, než je zdravé. Štvorkolka je na nezaplatenie, keď potrebujete vyjsť prudké stúpanie. Akonáhle ale vyčerpáte dostupnú priľnavosť, k čomu na snehu nie je nikdy ďaleko, ani tá najmúdrejšia elektronika alebo pohon všetkých kolies nič nezmôže. Tu by sme chceli apelovať najmä na majiteľov niektorých štvorkoliek: pokiaľ práve neakcelerujete, nemáte žiadnu výhodu oproti autám s predným pohonom! Štvorkolka vám neumožní vyššiu rýchlosť prejazdu zákrutou a na brzdách je úplne fuk, koľko máte poháňaných kolies! Naproti tomu ABS môže vyriešiť nejednu pálčivú situáciu, ak viete so svojim autom zaobchádzať. Akonáhle cítite, že auto po zošliapnutí brzdového pedála nespomaľuje a pedál vám pulzuje pod nohou, nepovoľujte! Naopak, tlačte ho do podlahy, ako najsilnejšie môžete. Tak znížite rýchlosť najúčinnejšie. Odporúčame vyskúšať si to niekde v ústraní, najlepšie v kombinácii s plynulým brzdením, ako sme o ňom hovorili v bode 1.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

error: Content is protected !!