Ako sa pozná, že ste dobrý vodič

Masmédiá nám predsúvajú typického „piráta“ ako agresívneho manažéra z Prahy za volantom čierneho audi. Nie je pravda ale niekde úplne inde?

Medzi vodičmi sa vďaka neustálej mediálnej masáži a humlovaniu a tržilovaniu najmä okolo umelo vykonštruovanej Laciniády vytvorilo domnienku, že dobrý a slušný vodič je ten v starom slabom ojazdenom aute a zlý vodič je ten v kravate a čiernej drahej limuzíne s pražskou značkou (ako keby to dnes platilo). Skutočnosť je ale úplne iná a každý súdny človek musí vedieť, že dobrý vodič môže sedieť v čomkoľvek, od stopetky po Porsche, rovnako tak vodič zlý.

Viete správne brzdiť? Tieto tipy z vás urobia majstra za volantom

Skutočne je každý, kto jazdí „pomaly a bezpečne“ dobrý vodič? Ako dokázal prieskum, pomalí vodiči môžu byť rovnako nebezpeční ako tí bezohľadní a agresívni, ktorí nakoniec svoju bezohľadnosť a agresivitu spravidla nechajú vybublať až v momente, keď dôjdu bezdôvodne pomalého, ale v jeho očiach „bezpečného a dobrého“ vodiča. Ak ste naozaj dobrý vodič, to sa ale pozná celkom ľahko podľa nasledujúcich kritérií.

Viete v aute sedieť
Správna poloha za volantom je úplný prazáklad všetkého. Nenahovárajte si polopravdy a mýty o tom, že nepotrebujete držať volant „ako pretekár“. Keď za volantom nesedíte správne, nielen, že nie ste, ale ani nemôžete byť dobrý vodič, pretože nedokážete auto precízne a presne ovládať. Zároveň ste v kŕči, nemáte prehľad o dianí okolo seba a robíte chyby. A tým ohrozujete seba aj ostatných.
Ako sa naučiť správne sedieť v aute? Viac v článku Správne sedenie za volantom je základ.

Analýza bitcoinu: Stále panuje pozitívna nálada avšak cena stagnuje

Viete sa pozerať okolo seba
Dobrý vodič nepozerá na špičku kapoty a neciví s otvorenými ústami na nárazník auta pred sebou. Dobrý vodič má prehľad o situácii ďaleko vpredu a taktiež ďaleko za sebou. Sledujte preto neustále dianie v miestach, kam dohliadnete, potom tomu môžete lepšie prispôsobiť štýl jazdy. Správne vedenie pohľadu vám pomôže aj pri jazde zákrutou cestou, kde potom pôjdete oveľa plynulejšie. A predovšetkým vďaka tomu môžete rýchlo reagovať na vzniknuté situácie, pretože si vždy nechávate „záložný“ alebo aj únikový plán.
Ako sa správne pozerať? Viac v článku Vedenie pohľadu.

Predvídate a predchádzate riziku
Kto nemyslí dopredu a nepredvída možné dôsledky svojho konania sa vlastne chová ako primitívny živočích. Spolu so správnym vedením pohľadu si preto mapujte úsek, kadiaľ idete, a snažte sa vytvoriť si akúsi virtuálnu mapu so všetkými možnými rizikami – horizonty, slepé zákruty, autobusové zastávky, vjazdy do priemyselných objektov…
Ako sa naučiť myslieť dopredu? Viac v článku Predvídanie a odhad.

Jazdíte plynule
Zbrknutá, zmätená a roztržitá jazda svedčí o vašej nevyrovnanosti a neschopnosti riadiť. Dobrý vodič ide takým spôsobom, ako by jeho auto nemalo brzdy – maximálne plynulo a vyrovnane. Určite to poznáte z diaľnice, kedy sa snažíte niekoho predbehnúť stotridsiatkou a on je prvých päť sekúnd výrazne pomalší, potom vám prejde, aby ste ho za pol minúty zase došli. Plynulosťou si tiež znížite priemernú spotrebu paliva.
Ako na to? Viac v článku Plynulosť = rýchlosť.

Poznáte svoje limity
Bez znalosti vlastných hraníc a hraníc svojho auta nikdy nemôžete byť dobrý vodič pretože sa neustále pohybujete na hranici vysokého rizika. Je správne vedieť, aké situácie na ceste vás stresujú a vyvádzajú z miery, potom sa ich snažte vyvarovať. Tiež spoznajte svoje auto a jeho limity priľnavosti – hlavne v zákrutách a na brzdách. Nepreceňujte jeho schopnosti a nechcite po ňom zázraky. Dobrý vodič si vždy necháva rezervu.
Ako to neprehnať? Viac v článku Nájdite svoje limity.

Ste slušniak
Kým sa ale nebudete vedieť správať svojim spôsobom rytiersky k ostatným účastníkom prevádzky, nikto vo vás lepšieho vodiča neuvidí – ani my nie. Naučte sa tolerovať drobné prešľapy ostatných a urobte im trochu miesta. Nevynucujte si za každú cenu svoje právo prednosti jazdy a snažte sa na ceste šíriť dobrú náladu.
Ako sa ukázať v tom najlepšom svetle? Viac v článku Buďte slušní k ostatným.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

error: Content is protected !!