Aby sme porozumeli svojmu autu, musíme poznať predovšetkým význam kontroliek na jeho palubnej doske. Nie nadarmo sa hovorí, že sú dobrým radcom každého vodiča, pokiaľ teda vedia, čo jednotlivé symboly predstavujú. Prostredníctvom kontroliek nás auto informuje o svojom prevádzkovom stave a často aj o najrôznejších problémoch.
Pokiaľ s riadením auta ešte len začínate, alebo ste významu kontroliek doposiaľ nevenovali dostatočnú pozornosť, určite vám nasledujúce riadky prídu vhod. Budete sa za volantom cítiť o poznanie bezpečnejšie a pocit, že lepšie rozumiete svojmu autu, vám dovolí užiť si riadenie ako nikdy predtým. Pokiaľ potom pri jazde nestane nejaký problém, predídete zbytočným komplikáciám, chybám alebo dokonca dopravnej nehode.
Základom úspechu je zapamätať si farebné rozlíšenie svietiacich kontroliek. Zelená farba predstavuje funkčnosť systému. Výstražná oranžová (prípadne žltá) farba varuje pred potenciálnym problémom a červená farba upozorňuje na už vzniknutý a závažný problém. V takejto situácii je žiaduce zastaviť, pretože pokračovanie v jazde sa stáva riskantným. Poďme sa na nasledujúcich riadkoch zoznámiť s najdôležitejšími kontrolkami, ktoré sa vám môžu počas jazdy autom ukázať. A začneme rovno u tých červených, teda tých najzávažnejších.
ČERVENÉ KONTROLKY = ZÁVAŽNÝ PROBLÉM
Pokiaľ sa vám na palubnom počítači rozsvietia kontrolky v červenej farbe, upozorňujú na závažnú závadu, ktorá vyžaduje okamžité riešenie a odstavenie automobilu, ktorý sa ocitol v ohrození. „Po ich rozsvietení je potrebné zastaviť vozidlo, vypnúť motor a pokúsiť sa problém odstrániť. Hoci môžete situáciu často zvládnuť sami, môže sa stať, že budete potrebovať pomoc asistenčnej služby alebo servisu. Výnimkou sú kontrolky, ktoré upozorňujú na otvorenie dverí či zatiahnutú ručnú brzdu.
ORANŽOVÉ KONTROLKY = NIEČO SA DEJE
Rozsvietenie oranžovej (prípadne žltej) kontrolky by pre každého vodiča malo byť výstražným varovaním, že s autom nie je niečo v poriadku. Ide o upozornenie na možný problém. Pokračovanie v jazde nie je zakázané, pretože je auto stále pojazdné, aj tak by ste však mali závadu čo najskôr vyriešiť a automobil riadne prezrieť.
ZELENÉ KONTROLKY = MÁTE ZELENÚ
Zelené kontrolky na palubnej doske automobilu majú čisto informačný charakter. Neupozorňujú na žiadnu závadu, ani problém, ale naopak značia, že je určité zariadenie správne spustené či funkčné, a je teda možné v pokoji vyraziť.
PREHĽAD NAJBEŽNEJŠÍCH KONTROLIEK
Brzdový systém: Kontrolka môže znamenať zatiahnutie či nedostatočné uvoľnenie ručnej brzdy, ktorú treba uvoľniť. Pokiaľ však kontrolka bliká, jedná sa o upozornenie na nízku hladinu brzdovej kvapaliny. Skontrolujte teda jej množstvo av prípade potreby ju dolejte. Pokiaľ kvapalinu v aute nemáte, radšej v jazde nepokračujte a požiadajte o pomoc špecializovaný servis. To isté platí v situácii, keď súčasne s kontrolkou bŕzd svieti aj oranžová kontrolka ABS symbolizujúca protiblokovací systém. Pri tomto systéme nemožno na ceste zhodnotiť, čo sa v ňom skutočne deje a akú mieru rizika podstupujeme.
Chladiaca kvapalina: Kontrolka upozorňuje na prehriatie, nedostatok chladiacej kvapaliny či na chybnú poistku ventilátora chladenia. Po jej rozsvietení zastavte, vypnite motor, nechajte ho vychladnúť, a potom skontrolujte hladinu chladiacej kvapaliny. Pokiaľ hladina nedosahuje k ryske, je treba ju doliať. Na cestu do servisu, kde vám potom kvapalinu namiešajú a doplnia v správnom pomere, bude stačiť obyčajná voda. Pokiaľ teda kontrolka svieti, ale vody máme dostatok a teplota je v normále (kvapalina nevarí), môžeme jazdu dokončiť.
Tlak motorového oleja: Jedna z najdôležitejších kontroliek upozorňuje na nízky tlak oleja. Keďže môže táto skutočnosť znamenať až nenávratné poškodenie motora vášho automobilu, po rozsvietení kontrolky ihneď zastavte, vypnite motor a počkajte až olej stečie späť do olejovej vane. Ak je hladina nízka, dolejte olej, ktorý predpisuje výrobca vozidla. Odporúčame pozrieť sa do manuálu vozidla, aký olej, s akou viskozitou je pre vaše auto najlepšie. Pokiaľ pri sebe olej nebudete mať, nechajte svoje auto odtiahnuť asistenčnou službou do servisu.
Dobíjanie: Kontrolka symbolizuje problém s dobíjaním autobatérie. Ak svieti, alternátor vykazuje poruchu a nevyrába prúd. Je teda nutné vypnúť všetky elektrické prístroje, ako sú rádio, klimatizácia atď., a dôjsť potom do najbližšieho servisu. Kritická situácia nastáva vtedy, ak svieti zároveň s kontrolkou dobíjania aj kontrolka teploty chladiacej kvapaliny. V takom prípade bezodkladne vystúpte z vozidla a zavolajte asistenčnú službu či do servisu.
Tlak v pneumatikách: Kontrolka upozorňuje na nízky tlak v niektorej pneumatike (pri poklese tlaku o viac ako 25 % v jednej z pneumatík). Na odstránenie problému stačí skontrolovať nahustenie všetkých pneumatík, a prípadne ich dohustiť na najbližšiu čerpaciu stanicu. Tento symbol sa často objavuje v zime, keď pre nižšie teploty vzduchu, najmä v noci, klesá tlak v pneumatikách.
Systém kontroly výfukových plynov: Kontrolka, ktorá znázorňuje motor, upozorňuje na poruchu v systéme riadenia motora ovplyvňujúcu zloženie emisií. Pokiaľ sa rozsvieti, príčinou môže byť natankovanie zlého paliva či iná menej problematická závada. „Ak začne kontrolka blikať, upozorňuje na poruchu katalyzátora. V takom prípade je nutné navštíviť autoservis.
Žeravenie: Táto kontrolka sa týka iba áut so vznetovým motorom. Pri žeravení auta pred štartom na prístrojovej doske preblikne alebo sa na malú chvíľu rozsvieti kontrolka značiaca žeravenie. Problém nastáva v troch prípadoch: keď sa kontrolka vôbec nerozsvieti, keď bliká pri jazde alebo keď zostane svietiť aj dlho po naštartovaní vozidla. Vyššie spomínané značí závadu motora (blikajúca kontrolka pri jazde) alebo závadu v systéme žeravenia (ostatné prípady). Do servisu je možné dôjsť, je však nutné skontrolovať, či fungujú brzdové svetlá.
Filter pevných častíc: Kontrolka sa vyskytuje iba v novších vozidlách s dieselovými motormi, ktoré sú vybavené filtrom pevných častíc. Pokiaľ kontrolka svieti, filter je zanesený sadzami a je potrebné ho regenerovať, pretože sa riadiacej jednotke nedarí ich vypálenie. Filter môžete skúsiť prečistiť svojpomocne. Na prečistenie obvykle postačí plynulá štvrťhodinová jazda mimo mesta rýchlosťou aspoň 60 km/h pri 1 800 až 2 500 otáčkach za minútu. Filter si môžete nechať prečistiť aj v autoservise, kde je možné napaľovanie spustiť aj pri stojacom vozidle.
Airbagy: Kontrolka symbolizujúca airbagy by mala po naštartovaní vždy sama zhasnúť. Jej rozsvietenie je totiž väčšinou spôsobené dočasným výpadkom elektroniky, pričom by airbagy mali byť stále plne funkčné. Svietiaci symbol tiež môže indikovať, že vo vozidle jeden z airbagov chýba (napríklad po dopravnej nehode, kedy airbag vystrelil a nebol vymenený za nový). Pokiaľ teda kontrolka nezhasne, v oboch prípadoch by mal vodič navštíviť autorizovaný servis, kde odhalí príčinu závady a odstráni ju.
Systém ABS: Kontrolka symbolizuje nefunkčný či závadný protiblokovací systém bŕzd ABS (Anti-lock Brake System). V reáli to znamená, že brzdy nefungujú tak, ako majú, ale so zvýšenou opatrnosťou môžete pokračovať v jazde k najbližšiemu servisu.