Zmiznú ďalšie nezávislé značky? Honda sa môže spojiť s Nissanom
Problémy Nissanu by mohla pomôcť riešiť fúzie s Hondou. Obe automobilky už o tom rokujú, pripojiť by sa mohlo aj Mitsubishi. Experti ale ukazujú na Stellantis. Hovoria: pozrite, tiež si mysleli, že sa stačí spojiť a všetky problémy sa tým vyriešia.
Automobilový svet poslednej dekády prechádza neúprosnou konsolidáciou. Výrobcovia sa spájajú so stále väčšou časťou techniky a softvéru. mohli oznámiť už v pondelok.
Teoreticky by sa tak japonské značky mohli rozdeliť na dva silné tábory. Je tu dominantná Toyota, pod ktorou spadá aj Daihatsu a samozrejme Lexus, má ale aj pätinový podiel v Subare a menšie podiely v Suzuki, Mazde a Yamahe. technickom vývoji aj majú niekoľko zdieľaných modelov.
Spolupráca Nissanu, Hondy a Mitsubishi sa priamo ponúka, najmä ak chcú zostať konkurencieschopnými.
Dopravný masaker na okraji Prahy. Kvôli 113 000 autám denne sa postaví až 12 pruhov
Nissan je v ekonomických problémoch a dlhodobo spolupracoval s Renaultom a spoločne vystupovali ako jedna skupina. Nikdy to ale úplne nefungovalo. Francúzi a Japonci mali príliš rozdielne postoje a veci si oba tábory chceli robiť po svojom. Všetko ešte nejako kočíroval Carlos Ghosn, ktorý šéfoval obom firmám naraz a z tejto pozície dokázal spoluprácu lepšie organizovať (rozumej nariadiť). Keď ten ale skončil (podľa neho ho vyštípala japonská mocenská kľučka v Nissane), naplno sa ukázalo, že Nissan a Renault nie sú najlepší priatelia a obe strany túžia po väčšej nezávislosti.
Lenže k reálnym úsporám a vyššej konkurencieschopnosti bola potrebná užšia spolupráca. Tá narážala na to, že Francúzi si predstavovali, že Nissan si vezme ich techniku a bude nasledovať ich predstavy, Nissan to zase videl presne obrátene. Experti to popisovali ako snahu šoférovať s dvoma volantmi, keď za každým sedí niekto s trochu inou predstavou o trase. Obe značky ale u tých najdôležitejších vozidiel po rokoch spolupráce zdieľajú platformy. Podobnosť modelov ako pri Stellantise tu ale nie je tak viditeľná.
Pytačky s Hondou, kde sa dá čakať podobná firemná kultúra a koniec koncov hlavne spoločná reč, tak môže teoreticky dávať viac zmyslu. Zatiaľ čo Nissanu to úplne neklapalo s Renaultom, Honda zase ukončila spoluprácu s General Motors. Ich spojením by vznikol tretí najväčší výrobca áut na svete.
Nissan a Renault k sebe pasovali, pretože každá firma bola úspešnejšia v rôznych častiach sveta a aj svojim zameraním sa dobre dopĺňali. Nissan a Honda sú dve japonské automobilky, ktoré sú s podobnými úspechmi na podobných trhoch, ako by od seba opisovali. Pre obe firmy je kľúčový trh Severná Amerika, v oboch prípadoch ide o 37 percent ich predaja. Potom je to Čína, Japonsko a Európa je až vzadu. Nissan je proti Honde slabší v Číne ale výrazne silnejší v Európe.