Výrobcovia áut nie sú v ľahkej pozícii. Aby splnili ciele znižovania emisií oxidu uhličitého, mali by predávať viac ako pätinu áut čisto na elektrinu. Tento rok ide ale v Európe o zhruba 13 percent. Je tak potrebné tento pomer zvrátiť. Znamená to predávať menej áut na benzín a naftu a viac na elektrinu. Samo sa to zjavne neurobí, presnejšie samo sa to neurobí tak výrazne a tak rýchlo.
Keď dostatočne nepomáhajú vlády dotáciami či ďalšou formou podpory elektromobilov či nepodpory áut so spaľovacími motormi, musia si automobilky pomôcť samy.
Nejde len o samotné emisné ciele. Výrobcovia majú kapacity nastavené na výrazne vyšší odbyt áut do zásuvky. Plány hatia nielen dopyt slabší, než sa čakalo, ale aj prekvapivo silná konkurencia v podobe Tesly a čínskych výrobcov. Tak ako tak európske automobilky potrebujú predávať elektromobily vo vyšších objemoch.
Podľa agentúry Reuters sa v posledných mesiacoch sunú ceny áut so spaľovacími motormi o stovky eur nahor. Pozorovať to je možné u hlavných európskych výrobcov, teda u koncernov Volkswagen, Stellantis a Renault. Cieľom je znížiť záujem o vozidlá s vyššími emisiami a tiež robiť cenovku elektromobilu v priamom porovnaní zaujímavejšie. Znižuje sa aj cenový odskok medzi napríklad benzínovou a úspornejšou hybridnou verziou.
Agentúre Reuters automobilky nepotvrdili, že to má čo robiť s emisiami. Bežným vysvetlením je, že rast cien je normálny. Ich zdroj z jednej európskej automobilky ale hovorí, že zdražovanie je cesta k zníženiu produkcie. Keď budú autá drahšie, menej sa ich predá a budú tým trpieť v dôsledku aj dodávatelia automobiliek a ich zamestnanci. Zelené ciele sú nastavené tak, že pre automobilku môže byť výhodnejšie auto so spaľovacím motorom vôbec nepredať, než platiť následnú pokutu. Také jednoduché to ale nie je. Výrobcovia samozrejme nechcú stratiť podiel na trhu alebo prísť o svojich zákazníkov. Vo výsledku preto balansujú kompromisy medzi všetkými svojimi záujmami.
Zdražovanie vozidiel so spaľovacími motormi podľa Denisa Schemoula, analytika poradenskej spoločnosti S&P Global, nie je o vyberaní peňazí na prípadné pokuty. Má ísť o ďalší zdroj na financovanie zliav na elektromobily.
Na trhu pribúda ponúk, ktoré boli predtým nemysliteľné. Napríklad elektrický Volkswagen ID.3 už je v Nemecku k dostaniu za menej ako 30 tisíc eur. Aj tu ale musia byť automobilky opatrné. Väčšie zlacňovanie je políčkom tým, ktorí si auto kúpili skôr drahšie Zabudnúť ale nemožno ani pravidlá trhu, ktoré riešia, čo je to podnákladová cena. Keby jedna automobilka predávala neprimerane lacno, môžu sa ostatní sťažovať.
Podľa analytikov ide teraz len o začiatok a na budúci rok sa to všetko rozbehne naplno. Doplatí na to nielen kupujúci áut so spaľovacími motormi, ktorí si priplatia, ale najviac to dopadne na samotné automobilky. Pre nich pôjde o straty v miliardách eur. Kto na tom nakoniec zarobí, budú záujemcovia o elektromobily, ktorí ich získajú lacnejšie.
V súčasnosti stále pokračuje lobing za zmiernenie cieľov na budúci rok. Automobilky tlačia na odloženie. Európska komisia tomu zatiaľ odoláva. V hre je ale aj kompromis v podobe trojročného priemeru. Teda, že automobilky nemusia splniť cieľ budúci rok, o to viac ale budú musieť zapracovať v ďalších rokoch.