Divízia Nammi čínskej štátnej značky Dongfeng začína ponúkať model Box, malý hatchback s malou batériou a teoreticky až tristokilometrovým dojazdom. Aby sa vyhol clám, možno sa bude stavať v Taliansku.
Dlho sa hovorí o záplave lacných čínskych elektromobilov, avšak zatiaľ sa nič také nedeje – elektrické modely sa do Európy dostávajú z Číny pomaly a ceny mávajú spravidla vo vyšších státisíkoch, ak nepočítame Daciu Spring. Čínska štátna automobilka Dongfeng to však teraz pomaly mení.
Jej vlani zriadená divízia Dongfeng Nammi, ktorá bude mať v portfóliu výhradne malé elektrické autá, začala vo Švajčiarsku ponúkať model Box, a to s cenou od 21.990 frankov. Box má v ponuke aj české zastúpenie Dongfengu, a to v cenách od 19 000 eur závislosti od prevedenia.
Stále to nie je málo a spomínaný spring sa dá aj s výbavou zaobstarať okolo pol milióna, ale tiež je podstatne menší. Ďalšie lacné elektrické auto európskej značky Citroën ë-C3 štartuje na 25 000 eur Ak sa vrátime do Číny, napr. BYD Dolphin štartuje tesne pod ôsmimi stovkami tisíc a MG 4 je so základnou cenou 30 tisic eur
Čo teda box ponúka? S dĺžkou 402 cm zhruba zodpovedá veľkosti spomínanej ë-C3 a obdobne je na tom aj s batériou, ktorá má 31,4 alebo 42,3 kWh kapacity. To je o 12,6, resp. 1,7 kWh menej oproti ë-C3, ale naopak o 4,6, resp. 15,5 kWh viac ako Dacia Spring. Výkon elektromotora boxu, synchrónneho s permanentným magnetom, je 95 koní (70 kW) a má na jedno nabitie prejsť až 240, resp. 340 km podľa meracieho cyklu WLTP. Nabíjanie z rýchlonabíjačky z 10 na 80% má v oboch prípadoch zabrať polhodinu, samozrejme v ideálnych podmienkach.
Interiér ponúkne koženku na palubnej doske, dokonca s dekoratívnym prešívaním a remeňmi pripomínajúcimi historický kufor, a tiež na častiach sedačiek. Tie sa navyše dajú po vytiahnutí hlavových opierok sklopiť do roviny, a tak môžete na zadných sedačkách relaxovať napríklad pri nabíjaní. Ďalej tu je 12“ centrálny displej, ktorý ovláda všetky prvky vozidla vrátane klimatizácie, a druhý 5“ displej ako prístrojový štít. Batožinový priestor má slušných 326 litrov objemu.
Zvonku si nemožno nepovšimnúť relatívne drahé prvky, ako sú zapustené kľučky, zrkadlá so smerovkami alebo napríklad bezrámové okná dverí. LEDkové osvetlenie na fotkách aj dvojfarebné lakovanie môže byť príplatkom, štruktúra cenníka zatiaľ nie je na svete. Tiež nie je isté, či sa box dostane aj na trhy členských štátov EÚ, avšak čudovali by sme sa, keby Dongfeng vozidlo ponúkalo len v jednej malej európskej krajine a zvyšok trhu dôležitého pre malé autá by nechal ležať úhorom.
Dongfeng stále rokuje o výstavbe továrne v Taliansku, kde by sa mohol box montovať; môže však ísť o obyčajné zostavovanie celkov dovezených z Číny. Vyhol by sa tak vysokým clám, ktoré chce Európska únia uvaliť na elektromobily importované z Číny v skompletizovanom stave. Výroba v Taliansku však nie je lacnou vecou, prečo sa Alfa Romeo Junior vyrába v Poľsku a jedine tak môže podľa slov šéfa Stellantisu Carlosa Tavaresa jej cena začínať pod 30-tisíc eurami, citeľne nižšie, než by bolo možné, keby sa vyrábala v Taliansku.